En virksomhed i rivende udvikling

Skrevet af Regitze Siggaard.

At balancere mellem vækst og kultur er en udfordring for mange virksomheder, men få oplever den hastighed, som strategi-, design- og konsulentvirksomheden Manyone har.

På kun fem år er de gået fra at være en nystartet virksomhed til at have 300 medarbejdere fordelt på 14 kontorer i ti lande. Med kunder som Novo Nordisk, Ikea, LEGO og Microsoft er ambitionen klar: De vil være blandt de største i deres branche.

Lav medarbejderudskiftning og klar ansvarsfordeling

Chief Experience Officer, Rasmus Møller Sørensen
Rasmus Møller Sørensen, Chief Experience Officer

Men hvordan skaber man en virksomhedskultur, der kan følge med deneksplosive vækst?

Det talte vi med Manyones Chief Experience Officer, Rasmus Møller Sørensen, om, for han har været med på rejsen siden begyndelsen.

“Lead by conversation” i en global verden

Rasmus beskriver Manyone som en strategi- og designkonsulentvirksomhed med dybe rødder i nordisk designkultur.

“Vi er ‘lead by conversation’, hvor vi prøver ting af og løser komplekse udfordringer for store globale kunder,” forklarer han. Denne tilgang har været en vigtig faktor i virksomhedens succes, men også en udfordring i takt med, at virksomheden er vokset.

”Vi kommer fra en nordisk designkultur, hvor vi er vant til at drøfte og vende uoverensstemmelser og gode ideer sammen. Og det er en udfordring, når vi konstant skal tilpasse os nye markeder og nye kunder med ændret teams og tilknytning.”

Derfor er det også vigtigt at alle kender til værdierne og hvordan de ønsker at samarbejdet skal fungere, som det bl.a. er nedskrevet i Manyones manifest. Det vanskelige her kan dog være at sikre en tilstrækkelig grad af implementering, når det går så stærkt.

”Vi glemmer nogle gange alt det materiale vi har som kan hjælpe både medarbejdere og ledere i den omskiftelige arbejdsvirkelighed, så vi skal virkelig
minde os selv om at forstærke hvad vi allerede har og hvad vi med fordel kan gøre brug af”, forklarer Rasmus

Data kan gøre meget for trivsel og udvikling  

I takt med Manyones vækst blev det tydeligt, at de havde brug for en  struktureret og dataunderstøttet tilgang til HR og medarbejderudvikling. Et  professionelt HR-system, som kan tracke trivsel, inklusion, forfremmelser og ansættelser, blev derfor implementeret. Dataene kan hjælpe med at få øje på  mønstre og tendenser i medarbejderoplevelserne, der ellers kunne være svære  at fange i en virksomhed som Manyone med deres vækst og geografiske spredning. 

Vi har et system, hvor alle kan rapportere ‘culture concerns’, og vi har en meget  tydelig proces for, hvordan man håndterer disse bekymringer, hvad enten det  drejer sig om dårlig ledelse, krænkelser eller andre udfordringer,” fortæller Rasmus. 

Fordi Manyone har en ambition, som kræver, at de hele tiden udbygger  forretningen gennem opkøb og organisk vækst, betyder det, at der stort set  hele tiden er forandringer for medarbejdere og ledere. Derfor er det afgørende  at prioritere deres trivsel. 

“Vi har netop indført en puls-temperaturmåling, som vi afvikler hvert kvartal.  Her kan medarbejdere og ledere give deres oplevelser og mening til kende, og  gøre de enkelte teams opmærksomme på hvad de med fordel kan arbejde  med i relation til arbejdskulturen”, fortæller Rasmus. Man kan vel egentlig godt  sige at det hjælper dem med at forstå hvordan hver region og afdeling oplever  trivslen. 

Mobilitet som tiltrækningskraft 

For at tiltrække og fastholde de bedste talenter på tværs af regioner, arbejder Manyone strategisk med både fleksibilitet og udvikling gennem deres koncept Many Homes. Dette initiativ giver medarbejdere mulighed for at arbejde  midlertidigt fra et af Manyones kontorer rundt om i verden – fx. kan en  medarbejder fra Frankfurt tage en periode i København. 

Vi ved, hvor vigtigt det er at kunne tilbyde mobilitet som en del af vores  arbejdskultur, især når vi opererer på tværs af så mange markeder,” forklarer Rasmus Møller Sørensen.  

Han tilføjer, at ordningen fungerer som en blanding af udlån, hvor nogle  omkostninger dækkes af medarbejderens hjemmeteam, mens andet støttes  centralt. 

Denne fleksibilitet er et led i at rekruttere medarbejdere, der trives med  forandring, og et middel til at tiltrække yngre talenter, som Manyone ønsker at  træne og udvikle.  

Det kræver en fleksibel og forandringsparat kultur at vokse så hurtigt, som vi  gør, og her spiller mange faktorer ind – både det, at kunne tage tunge profiler  ind, men også at frigive potentialet hos dem, vi allerede har” fortæller Rasmus.

Manyone har også etableret et mentorprogram, hvor 30 mentees har fået  vejledning af erfarne kolleger, og er nu nået dertil, hvor de også gerne vil åbne  op og vise flere nuancer, så der er plads til både specialisering og bred udvikling. 

Fremtiden for Manyone 

Med planer om at være 500 medarbejdere inden 2026 og en ambition om at  blive en af de største inden for sin branche, er det tydeligt, at Manyone ikke står  stille.  

Der er store mål på tegnebrættet, og virksomheden arbejder konstant på at  justere og tilpasse sig nye markeder og krav. Men som Rasmus understreger,  handler det ikke kun om vækst. 

Det er særlig vigtigt, når man arbejder i et så distribueret firma som vores at vi  ikke kun fokuserer på at vokse, men også på at sikre, at vores medarbejdere  trives og har det godt. Vi skal sikre, at vores værdier og de værktøjer, vi har,  bliver integreret i hverdagen for at støtte vores teams i at navigere i de  forandringer, vi står overfor“. 

Mange tak for en åbenhjertig samtale, Rasmus. Vi ser frem til at følge Manyones  spændende rejse mod at blive den største i branchen.

Dette er en historie i Power of People serien, hvor +25 ledere deler deres erfaringer med medarbejdertrivsel, kommunikation og konflikter, og hvordan de arbejder for at fremme mental og fysisk sundhed i virksomheder i vækst.