Vækst gennem trivsel – Sådan skaber Norrlyst succes i restaurationsbranchen

Skrevet af Regitze Siggaard.

Norrlyst-koncernen har på få år vokset sig stor og har nu 12 restauranter med en  medarbejderstab på omkring 260 ansatte. Selvom ambitionerne for fremtiden  er store, er arbejdskraftmangel og behovet for et stabilt arbejdsmiljø vigtige  fokusområder for ejer og leder Bjarke Just-Nielsen, der reflekterer over, hvordan  man balancerer vækst med trivsel i en af Danmarks mest udfordrede brancher. 

En selvstændig erhvervsdrivende i hjertet

Bjarke Just Nielsen, Founder og CEO

Bjarke har en baggrund inden for økonomi og erfaring fra store danske  virksomheder som Ørsted og Novo Nordisk, men fandt hurtigt ud af, at han  trivedes bedst som selvstændig.  

” Fantastiske virksomheder, arbejdsvilkår, lønninger og goder, men jeg var helt  vildt understimuleret og måtte nok bare erkende at jeg havde en selvstændig  erhvervsdrivende mand gemt indeni, som gerne ville ud.” forklarer han.  

Det ledte ham tilbage til den branche, han kender fra sin opvækst, hvor han i  dag står i spidsen for en ung organisation med store ambitioner.  

”Planen er, at vi ikke har nogen plan, og det tror jeg faktisk er den bedste plan”,  siger Bjarke, da vi spørger lidt mere ind til vækstplanerne. 

”Sandheden er at vi hver dag bliver eksponeret for muligheder, og i dag er vi  nået dertil hvor nogen af de største spillere henvender sigt til os og vil lave  forretning. Derfor er det også svært at forudsige hvad næste år bringer.” 

Med Norrlysts femårs jubilæum rundt om hjørnet og en nylig åbning af en  restaurant i Folketingets tårn, må man sige at fremtiden ser spændende ud for  koncernen. 

Arbejdsmiljø og trivsel i en udfordret branche 

Med en arbejdsstyrke bestående af både unge og erfarne medarbejdere har  Bjarke og hans team løbende fokus på at skabe et sundt arbejdsmiljø.  

”Noget af det, vi fokuserer på, er gode vilkår, og ordnede forhold, fordi vi ved, at  løn ikke er alt. Fleksibilitet og frihed er også afgørende for de unge  medarbejdere i dag,” siger han og understreger, at de unge, der er en stor del af  hans medarbejderbase, ofte vægter frihed og balance højere end penge. 

Det handler om at holde sig relevant for de medarbejdere der er her, og det kan  godt være en udfordring, fordi der er lav anciennitet i branchen. Og fordi  restaurationsbranchen ofte er præget af høj udskiftning, har Norrlyst netop  prioriteret at fastholde medarbejdere gennem gode onboarding-processer. Det 

betyder, at flere af medarbejderne har været med helt fra starten og har  opbygget længere anciennitet i en ellers omskiftelig branche. 

Uddannelse og udvikling af fremtidens ledere 

Ledelsesudvikling er også afgørende for koncernens trivsel. Norrlyst har lanceret  et lederudviklingsprogram, hvor ledere deltager i uddannelsesforløb med ECTS point. Bjarke påpeger, at det kan være udfordrende at motivere ledere, som er  vant til det praktiske, til at tage på skolebænken.  

Ud over uddannelsestilbud sikrer Norrlyst også et fast fundament med  regelmæssige MUS-samtaler, personalemøder og udviklingssamtaler, der  støtter driften og medarbejdernes engagement. Gennem en medarbejder-app  får de ansatte desuden indsigt i uddannelsesmulighederne og kan søge kurser  efter interesse.  

“Vi kan altid blive bedre til at inddrage medarbejderne i  

beslutningsprocesserne,” siger Bjarke. Det ER nok et levn af vækstrejsen, at man  vokser så hurtigt, at der ikke er tid til at involvere, for beslutninger skal tages  hurtigt, de tages på toppen og der eksekveres hurtigt. 

Der skal dog ikke være tvivl om, at selvom der ikke er fastsat budget til trivsel, så prioriterer koncernen initiativer til at forbedre arbejdsmiljøet. 

”Vi arbejder lidt ad hoc og har brugt op til en million om året på trivselstiltag,  også med tilskud udefra,” siger han. Men i takt med væksten må der efterhånden etableres lidt mere struktur og planlægning omkring trivsel, da  mavefornemmelse og ad hoc-løsninger ikke længere kan understøtte hele  organisationen. 

De rette mennesker i de rette roller 

Med tanke på, at hele branchen kæmper om de samme kompetencer, ser  Norrlyst det som afgørende at skabe en attraktiv arbejdsplads – både gennem  ordentlig aflønning, ordentlige forhold og ved at sikre, at medarbejderne er  placeret i roller, hvor de trives og har mulighed for at udvikle sig. 

Derfor er en af Norrlysts kerneværdier også at tilpasse og optimere  teamstrukturen, så medarbejderne er placeret i roller, hvor de trives. Bjarke  forklarer, hvordan de løbende tilpasser ansættelsesprocesserne, og understøtter  fleksibiliteten i koncernen ved at flytte medarbejdere mellem restauranterne,  hvis de ser muligheder for at udvikle talenter i nye retninger.  

”Vi kan ikke altid tilbyde nye stillinger, men vi gør en stor indsats for at se, hvor  den enkelte medarbejder kan blomstre og trives bedst,” fortæller han. 

Inspiration fra hverdagen

Når vi spørger Bjarke, hvem han inspireres af, peger han på dem, han arbejder  med til dagligt, frem for store ledelsesikoner. Han beskriver, hvordan det kan  være lige så inspirerende at se en tjener udvise engagement og dygtighed som  at hente idéer fra andre erfarne restauratører.  

“Jeg har ikke et idol,” siger han, “men bliver inspireret af alle omkring mig.” 

For ham er det hverdagen og de mennesker, der udgør Norrlyst, der hele tiden  tilfører nye perspektiver og styrker teamstrukturen i koncernen, og med en  fleksibel tilgang til vækst og fokus på løbende tilpasning fremfor stive planer er  det tydeligt at Norrlyst prioriterer både trivsel og udvikling. 

En tilgang, der uden tvivl vil støtte hele koncernen i deres fortsatte og  spændende vækstrejse. 

Stor tak til Bjarke for at dele Norrlysts inspirerende historie med os – vi glæder  os til at følge med på deres rejse fremad.

Dette er en historie i Power of People serien, hvor +25 ledere deler deres erfaringer med medarbejdertrivsel, kommunikation og konflikter, og hvordan de arbejder for at fremme mental og fysisk sundhed i virksomheder i vækst.