Vækst gennem trivsel – Sådan skaber Norrlyst succes i restaurationsbranchen
Skrevet af Regitze Siggaard.
Norrlyst-koncernen har på få år vokset sig stor og har nu 12 restauranter med en medarbejderstab på omkring 260 ansatte. Selvom ambitionerne for fremtiden er store, er arbejdskraftmangel og behovet for et stabilt arbejdsmiljø vigtige fokusområder for ejer og leder Bjarke Just-Nielsen, der reflekterer over, hvordan man balancerer vækst med trivsel i en af Danmarks mest udfordrede brancher.
En selvstændig erhvervsdrivende i hjertet
Bjarke har en baggrund inden for økonomi og erfaring fra store danske virksomheder som Ørsted og Novo Nordisk, men fandt hurtigt ud af, at han trivedes bedst som selvstændig.
” Fantastiske virksomheder, arbejdsvilkår, lønninger og goder, men jeg var helt vildt understimuleret og måtte nok bare erkende at jeg havde en selvstændig erhvervsdrivende mand gemt indeni, som gerne ville ud.” forklarer han.
Det ledte ham tilbage til den branche, han kender fra sin opvækst, hvor han i dag står i spidsen for en ung organisation med store ambitioner.
”Planen er, at vi ikke har nogen plan, og det tror jeg faktisk er den bedste plan”, siger Bjarke, da vi spørger lidt mere ind til vækstplanerne.
”Sandheden er at vi hver dag bliver eksponeret for muligheder, og i dag er vi nået dertil hvor nogen af de største spillere henvender sigt til os og vil lave forretning. Derfor er det også svært at forudsige hvad næste år bringer.”
Med Norrlysts femårs jubilæum rundt om hjørnet og en nylig åbning af en restaurant i Folketingets tårn, må man sige at fremtiden ser spændende ud for koncernen.
Arbejdsmiljø og trivsel i en udfordret branche
Med en arbejdsstyrke bestående af både unge og erfarne medarbejdere har Bjarke og hans team løbende fokus på at skabe et sundt arbejdsmiljø.
”Noget af det, vi fokuserer på, er gode vilkår, og ordnede forhold, fordi vi ved, at løn ikke er alt. Fleksibilitet og frihed er også afgørende for de unge medarbejdere i dag,” siger han og understreger, at de unge, der er en stor del af hans medarbejderbase, ofte vægter frihed og balance højere end penge.
Det handler om at holde sig relevant for de medarbejdere der er her, og det kan godt være en udfordring, fordi der er lav anciennitet i branchen. Og fordi restaurationsbranchen ofte er præget af høj udskiftning, har Norrlyst netop prioriteret at fastholde medarbejdere gennem gode onboarding-processer. Det
betyder, at flere af medarbejderne har været med helt fra starten og har opbygget længere anciennitet i en ellers omskiftelig branche.
Uddannelse og udvikling af fremtidens ledere
Ledelsesudvikling er også afgørende for koncernens trivsel. Norrlyst har lanceret et lederudviklingsprogram, hvor ledere deltager i uddannelsesforløb med ECTS point. Bjarke påpeger, at det kan være udfordrende at motivere ledere, som er vant til det praktiske, til at tage på skolebænken.
Ud over uddannelsestilbud sikrer Norrlyst også et fast fundament med regelmæssige MUS-samtaler, personalemøder og udviklingssamtaler, der støtter driften og medarbejdernes engagement. Gennem en medarbejder-app får de ansatte desuden indsigt i uddannelsesmulighederne og kan søge kurser efter interesse.
“Vi kan altid blive bedre til at inddrage medarbejderne i
beslutningsprocesserne,” siger Bjarke. Det ER nok et levn af vækstrejsen, at man vokser så hurtigt, at der ikke er tid til at involvere, for beslutninger skal tages hurtigt, de tages på toppen og der eksekveres hurtigt.
Der skal dog ikke være tvivl om, at selvom der ikke er fastsat budget til trivsel, så prioriterer koncernen initiativer til at forbedre arbejdsmiljøet.
”Vi arbejder lidt ad hoc og har brugt op til en million om året på trivselstiltag, også med tilskud udefra,” siger han. Men i takt med væksten må der efterhånden etableres lidt mere struktur og planlægning omkring trivsel, da mavefornemmelse og ad hoc-løsninger ikke længere kan understøtte hele organisationen.
De rette mennesker i de rette roller
Med tanke på, at hele branchen kæmper om de samme kompetencer, ser Norrlyst det som afgørende at skabe en attraktiv arbejdsplads – både gennem ordentlig aflønning, ordentlige forhold og ved at sikre, at medarbejderne er placeret i roller, hvor de trives og har mulighed for at udvikle sig.
Derfor er en af Norrlysts kerneværdier også at tilpasse og optimere teamstrukturen, så medarbejderne er placeret i roller, hvor de trives. Bjarke forklarer, hvordan de løbende tilpasser ansættelsesprocesserne, og understøtter fleksibiliteten i koncernen ved at flytte medarbejdere mellem restauranterne, hvis de ser muligheder for at udvikle talenter i nye retninger.
”Vi kan ikke altid tilbyde nye stillinger, men vi gør en stor indsats for at se, hvor den enkelte medarbejder kan blomstre og trives bedst,” fortæller han.
Inspiration fra hverdagen
Når vi spørger Bjarke, hvem han inspireres af, peger han på dem, han arbejder med til dagligt, frem for store ledelsesikoner. Han beskriver, hvordan det kan være lige så inspirerende at se en tjener udvise engagement og dygtighed som at hente idéer fra andre erfarne restauratører.
“Jeg har ikke et idol,” siger han, “men bliver inspireret af alle omkring mig.”
For ham er det hverdagen og de mennesker, der udgør Norrlyst, der hele tiden tilfører nye perspektiver og styrker teamstrukturen i koncernen, og med en fleksibel tilgang til vækst og fokus på løbende tilpasning fremfor stive planer er det tydeligt at Norrlyst prioriterer både trivsel og udvikling.
En tilgang, der uden tvivl vil støtte hele koncernen i deres fortsatte og spændende vækstrejse.
Stor tak til Bjarke for at dele Norrlysts inspirerende historie med os – vi glæder os til at følge med på deres rejse fremad.
Dette er en historie i Power of People serien, hvor +25 ledere deler deres erfaringer med medarbejdertrivsel, kommunikation og konflikter, og hvordan de arbejder for at fremme mental og fysisk sundhed i virksomheder i vækst.